Diastáza


Co je to diastáza?
- Je to rozestup břišních svalů (Rectus abdominis)
- Vlivem rostoucího bříška v těhotenství, nebo velkou zátěží ( může být i můžů při nevhodném cvičení) se rozpínají přímé břišní svaly, které jsou podélně spojeny pružnou blánou - Linea Alba

Jak ji zjistím?
- V leže na zádech, pokrčíte nohy, jemně zmáčknete prsty nad pupíkem kolmo, zvednete hlavu a ramena od země
- Pokud se mi prsty zaboří do břicha - je tam rozestup.
- Může být dlouhý až 13 cm nebo jen nepatrný (1-2 prsty), může být jen nad pupíkem, nebo pod pupíkem, nebo obojí
- Může se vám při zvednutí hlavy a ramen od podložky vytvořit na břiše jakoby stříška i tak vypadá diastáze, či naopak tam může být prohlubeň

Jak to, že já ji mám a jiný ne?
- Hlavní viník je nejhlubší sval břišní Trasnversus Abdominis - příčný sval břišní, který se aktivuje pro svou funkčnost v prvních 3 měsících našeho života. A aby se tento sval aktivoval a uměl fungovat, je třeba v prvních 3 měsících hodně ležet na zádech na rovné ploše (postýlky, podložky na zemi, pérovací kočárky). Z toho tedy vyplívá, že ten kdo jako mimčo často ležel na rovné ploše, má aktivní příčný břišní sval a tím pádem i "dlouhé" přímé břišní svaly a neměl by mít tedy sklony k diastáze. Naopak ten, co jako mimčo ve svých prvních 3 měsících byl často nošen v šátku či vozen v autosedačkách a různých nosítkách, nemohl se mu příčný břišní sval správně aktivovat a délka jeho přímých břišních svalů, tím jak byl stále "ohlý" nedosáhla požadované délky a tam vzniká dispozice k diastáze.
- Maminky, které po porodu nic o rozestupu netušily (to se nedá nikomu zazlívat, informovanost je bohužel v tomto případě velmi malá, možná dostanete letáček ze kterého stejně nevíte jak na to), a tak neví zda rozestup mají či ne se pustí do cvičení přímých břišních svalů. Cvičení sedů lehů a všech dalších cviků na přímé břišní svaly diastázu zhoršují.


Co s diastázou hrozí?
- Estetický problém - Nejčastěji začnou maminky řešit své bříška, když je mají stále vypouklá, či ráno jsou plošší a během dne se dostanou i na pocit, že vypadají jako kdyby byly stále těhotné, pak začnou pátrat kde je chyba v některých případech si najdou správnou odpověď na googlu - že mají rozestup přímých břišních svalů.
- Opakující se kýly - nebrat na lehkou váhu, mít kýlu v rozestupu není žádná sranda, je to v některých případech i život ohrožující.
- Bolesti v bederní či křížové oblasti zad - když si představíte, že jsou tedy vaše přímé břišní svaly od sebe a váš příčný sval není aktivní mohou začít bolet záda a někdy velmi intenzivně. Může končit až vyhřezem ploténky
- Vadné držení těla.


Jak ke všemu vlastně dojde u mužů?
Stále častější je případ diastázy u mužů, u kterých bychom to nečekali, ale stává se to i u dětí. Základ je ve své podstatě ale stejný u obou pohlaví. Svou roli může hrát i genetika. Především dochází ke zvýšení břišního tlaku, ke kterému může dojít jak u žen tak i u mužů a nemusí to být jen obéznější lidé. Stejně to může být důsledkem těžkého a přetěžujícího tréninku či chybně vedeného tréninku často ve spojení s určitými dysbalancemi, dysfunkcemi a slabostmi. Může tak dojít logicky i z těžké práce. Kolikrát se
stane v rámci cvičení že daný muž nikdy moc necvičil a  pak začal makat na břicho větším množstvím zkracovaček, sed lehů atd..Kdy může dojít k přetížení tréninku a v rámci již narůstajících dysbalancí tělo další zatížení nevydrží. Jsou to jen příklady. Když si uvědomíme, kolik i velice mladých sportovců neumí efektivně používat své tělo. Není se čemu divit že dochází k dysbalancím a zdravotním potížím.


Jak vše napravit?
Transversus abdominis (příčný břišní sval) hraje velice důležitou roli, a to jak v prevenci , ale i při léčbě diastázy rectu abdominis ( rozestup přímého břišního svalu). Není důležitá jen pouhá nárazová aktivace core (střed těla) a vhodná poloha pánve a celé páteře na tréninku či terapii, ale velmi důležité se naučit vše praktikovat neustále jak s pomocí dýchacích technik, tak pomocí práce s pánevním dnem. To udělá společně i s uvolňováním velmi mnoho práce.
Je důležité zdůraznit, že řešením diastázy skutečně není intenzivní cvičení břišních svalů, jak se někdy můžeme setkat, ba naopak.